Monday, September 20, 2010

Pemasaran/99/jawapan


1.

(g)

Maksud pemetakan pasaran

Menentukan ciri-ciri khusus sesuatu kelompok pengguna dan cuba menekankan kepada ciri-ciri tersebut ketika memasarkan produk atau perkhidmatan

Faktor-faktor pemetakan pasaran

  • demografi
  • geografi
  • psikografi
  • gelagat / kelakuan / tabii
  • faedah

2.

(a)

Jualan / hasil (unit/RM)

Masa / tempoh


  • Peringkat pengenalan(I)

- jualan kurang / kecil, kadar pertumbuhan perlahan

- kos seunit tinggi – tiada ekonomi skel dinikmati

- margin tinggi

- keuntungan positif / negatif

- persaingan tiada / belum kuat

- pelanggan kurang / tidak ramai

- cabaran bagaimana untuk meningkatkan jualan dan pasaran

  • Peringkat pertumbuhan / perkembangan (II)

- kadar pertumbuhan pesat / cepat, jualan semakin meningkat

- kos seunit menurun

- margin merosot kerana pesaing mula memasuki industri

- persaingan semakin sengit. Oleh itu harga jualan terpaksa turun supaya kompetitif

- keuntungan meningkat / tinggi

- pelanggan semakin bertambah

- cabaran bagaimana untuk mengekalkan pasaran

  • Peringkat kematangan (III)

- kadar pertumbuhan yang perlahan (lebih perlahan berbanding peringkat pertumbuhan)

- kos seunit berada di tahap yang minimum / rendah

- untung stabil

- margin stabil

- persaingan stabil

- pelanggan stabil / setia

- cabaran bagaimana mengekalkan pelanggan yang setia dan bagaimana menguruskan kos untuk mencapai kecekapan.

  • Peringkat kemerosotan / penurunan (IV)

- kadar pertumbuhan negatif / jualan merosot dengan hebat

- kos seunit meningkat semula

- untung merosot / rugi

- margin merosot

- persaingan sengit. Firma pesaing yang lemah terpaksa keluar dari industri.

- Pelanggan cuba mencari barang gantian

- Cabaran bagaimana menguruskan jualan yang semakin turun / bagaimana untuk berinovatif dan kreatif dalam membuat modifikasi produk / mencari pasaran baru atau produk baru

(b)

Strategi pemasaran mengikut peringkat kitaran hayat produk

  • Peringkat pengenalan
  1. produk – perkenalkan produk baru / memastikan ciri produk memenuhi keperluan dan kehendak minimum pengguna
  2. promosi – memberi barang contoh / dijalankan untuk kesedaran produk
  3. harga – setanding dengan produk pesaing
  4. agihan – dijalankan secara selektif. Contoh jualan bersemuka
  5. fokus – promosi untuk meningkatkan kesedaran produk / menggalakkan pengguna mencuba
  • Peringkat pertumbuhan / perkembangan
  1. produk – perlu mempunyai ciri-ciri produk yang ‘leading’
  2. promosi – menjalankan promosi yang intensif
  3. harga – peletakan harga yang kompetitif
  4. agihan – cuba mengagihkan produk secara meluas / intensif
  5. fokus – pengurusan 4P secara berkesan

  • Peringkat kematangan

1. produk – meningkatkan ciri-ciri produk / mempelbagaikan produk

2. promosi – dikurangkan berbanding dengan peringkat pertumbuhan / promosi bertujuan mengekalkan kesetiaan pelanggan

3. harga – diturunkan / terpaksa meletak pada harga yang kompetitif

4. agihan – diagihkan secara intensif

5. fokus – saluran agihan dipilih agar dapat mengekalkan volum jualan

  • Peringkat kemerosotan / penurunan
  1. produk – mencari produk baru untuk dipasarkan / meningkatkan kedalaman produk yang sedia ada
  2. promosi – mengekalkan promosi / menekankan ciri-ciri atau manfaat baru
  3. harga – diletakkan rendah / kompetitif untuk terus berada dalam industri
  4. agihan – mencari pasaran baru bagi produk / agihan yang intensif (habiskan stok)
  5. fokus – peremajaan produk diadakan / melanjutkan usia produk / mencari pasaran baru





No comments: