1. | (g) | Maksud pemetakan pasaran Menentukan ciri-ciri khusus sesuatu kelompok pengguna dan cuba menekankan kepada ciri-ciri tersebut ketika memasarkan produk atau perkhidmatan Faktor-faktor pemetakan pasaran
| |||||||||||||||||
2. | (a) | Jualan / hasil (unit/RM) Masa / tempoh
- jualan kurang / kecil, kadar pertumbuhan perlahan - kos seunit tinggi – tiada ekonomi skel dinikmati - margin tinggi - keuntungan positif / negatif - persaingan tiada / belum kuat - pelanggan kurang / tidak ramai - cabaran bagaimana untuk meningkatkan jualan dan pasaran
- kadar pertumbuhan pesat / cepat, jualan semakin meningkat - kos seunit menurun - margin merosot kerana pesaing mula memasuki industri - persaingan semakin sengit. Oleh itu harga jualan terpaksa turun supaya kompetitif - keuntungan meningkat / tinggi - pelanggan semakin bertambah - cabaran bagaimana untuk mengekalkan pasaran
- kadar pertumbuhan yang perlahan (lebih perlahan berbanding peringkat pertumbuhan) - kos seunit berada di tahap yang minimum / rendah - untung stabil - margin stabil - persaingan stabil - pelanggan stabil / setia - cabaran bagaimana mengekalkan pelanggan yang setia dan bagaimana menguruskan kos untuk mencapai kecekapan.
- kadar pertumbuhan negatif / jualan merosot dengan hebat - kos seunit meningkat semula - untung merosot / rugi - margin merosot - persaingan sengit. Firma pesaing yang lemah terpaksa keluar dari industri. - Pelanggan cuba mencari barang gantian - Cabaran bagaimana menguruskan jualan yang semakin turun / bagaimana untuk berinovatif dan kreatif dalam membuat modifikasi produk / mencari pasaran baru atau produk baru | |||||||||||||||||
| (b) | Strategi pemasaran mengikut peringkat kitaran hayat produk
1. produk – meningkatkan ciri-ciri produk / mempelbagaikan produk 2. promosi – dikurangkan berbanding dengan peringkat pertumbuhan / promosi bertujuan mengekalkan kesetiaan pelanggan 3. harga – diturunkan / terpaksa meletak pada harga yang kompetitif 4. agihan – diagihkan secara intensif 5. fokus – saluran agihan dipilih agar dapat mengekalkan volum jualan
|
Monday, September 20, 2010
Pemasaran/99/jawapan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment