a) | Nyatakan empat hak berkanun penyewa mengikut Akta Sewa Beli 1967. Jawapan: - Dibekalkan dokumen dan maklumat
- Mendapat agihan pembayaran
- Memohon perintah pemindahan barang
- Menyerah hak barang kepada pihak lain
- Penyelesaian awal pinjaman
- Penamatan perjanjian
| [2] |
b) | Berikan tiga pihak yang menggunakan analisis nisbah kewangan. Jawapan: - Pemegang saham
- Pemberi kredit/pemiutang
- Pihak pengurusan
| [1 ½] |
c) | Jelaskan tiga faedah yang boleh diperolehi oleh seseorang usahawan jika beliau menyertai perniagaan francais. Jawapan: - Risiko rendah dibandingkan memulakan perniagaan yg belum terbukti berdaya maju
- Berpeluang memperdagangkan sesuatu produk/perkhidma-tan yg sudah terkenal jenama di kalangan pelanggan
- Terdapat panduan perniagaan yg lengkap bg seseorang usahawan memulakan perniagaan – usahawan boleh ceburi sesuatu bidang perniagaan walaupun tiada pengalaman memperniagakan produk/p’khidmatan
- Francaisi mendapat khidmat sokongan daripada francaisor. Francaisor mengajar francaisi cara2 mengurus dan memajukan perniagaan seperti cara menyediakan produk/p’khidmatan, cara melayan pelanggan, cara membungkus barangan dll.
| [3] |
d) | Nyatakan lima kelayakan yang perlu ada bagi seseorang yang ingin menyertai koperasi peringkat rendah. Jawapan: - Berumur 12 thn ke atas bg koperasi sekolah, 18 thn ke atas koperasi biasa
- Warganegara
- Bermastautin
- Siuman
- Tidak bangkrap/muflis
- Tidak disabit kesalahan jenayah./Kesalahan undang2
| [2 ½] |
e) | Terangkan tiga matlamat kerajaan memperkenalkan dasar penswastaan. - Mengurangkan/meringankan beban kewangan kerajaan
- Meningkatkan kecekapan, daya dan mutu pengeluaran
- Mengagihkan sumber ekonomi secara cekap
- Menggalakkan pertumbuhan ekonomi
- Membercepatkan pencapaian objektif mewujudkan golongan usahawan dan peniaga bumuputera
| [3] |
f) | Berikan empat keaedah perlindungan perdagangan bukan tariff. - Kuota
- Embargo
- Subsidi dan elaun pelaburan
- Kawalan pertukaran asing
- Piawai
- Polisi bekalan kerajaan
- Kempen membeli barangan tempatan
| [2] |
g) | Jelaskan tiga faktor mengapa organisasi perniagaan patut menyokong pelaksanaan tanggungjawab social. - Membantu meningkatkan imej prganisasi perniagaan dlm jangka masa panjang
- Penglibatan dlm aktiviti amal akan meningkatkan keyakinan dan kepercayaan masy. terhadap niat baik perniagaan utk menyumbang kpd masy.
- Penghasilan ‘ keluaran hijau’ dlm j/masa panjang akan member kelebihan daya saing kpd perniagaan berbanding perniagaan lain
- Pelaksanaan t/jwb social dpr mengelakkan penguatkuasaan undang2 dan peraturan perniagaan yg terlalu ketat oleh pihak kerajaan
- Perniagaan yg melaksanakan t/jwb social akan mendpt pujian dpd masy.
- Masy awam sepatutnya member peluang kpd sector perniagaan/swasta utk menyelesaikan masalah social yg gagal diselesaikan pihak kerajaan/awam
| [3] |
h) | Perihalkan tiga peranan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia. (FOMCA). - Menguatkan pembangunan pergerakan pengguna di Malaysia
- Menyelesaikan isu2 pengguna dan mempromosikan hak2 pengguna
- Menjadi badan penasihat kpd semua persatuan pengguna Malaysia
- Bekerjasama dgn kerajaan dlm menganjurkan aktiviti2 kepenggunaan
- Menjamin keadilan sosio-ekonomi dan kebersihan alam sekitar
- Memberi nasihat dan bimbingan kpd pengguna
- Berjuang utk pengguna menuntut hak, gantirugi dan perlindungan
| [3] |
i) | Jelaskan tiga kebaikan menggunakan e-dagang dalam proses komunikasi. - Dpt meluaskan pasaran bg produk dan perkhidmatan secara global.
- Maklumat yg diberikan adalah dlm bentuk audio visual yg menarik lebih ramai pelanggan
- Dpt memasarkan barangan dan p’khidmatan lebih mudah dan cepat
- Mengelakkan dpd peraturan yg ketat dan kerenah birokrasi yg dikenakan oleh sesebuah Negara krn maklumat disebarkan menggunakan jaringan internet.
| [3] |
j) | Dengan memberikan contoh yang sesuai, jelaskan maksud “kebisingan” dalam proses komunikasi di sesebuah organisasi perniagaan. Kebisingan – gangguan yg terbentuk dlm proses komunikasi yg lebih mirip kpd halangan fizikal Contoh: bunyi bising kenderaan, bunyi guruh, petir, mikrofon bermasalah dll | [2] |
No comments:
Post a Comment