Thursday, November 4, 2010

JAWAPAN TRIAL PAHANG - PP2 (SOALAN 1)

PP2– TRIAL PAHANG 2010

SOALAN 1

a)

Nyatakan empat hak berkanun penyewa mengikut Akta Sewa Beli 1967.

Jawapan:

  1. Dibekalkan dokumen dan maklumat
  2. Mendapat agihan pembayaran
  3. Memohon perintah pemindahan barang
  4. Menyerah hak barang kepada pihak lain
  5. Penyelesaian awal pinjaman
  6. Penamatan perjanjian

[2]

b)

Berikan tiga pihak yang menggunakan analisis nisbah kewangan.

Jawapan:

  1. Pemegang saham
  2. Pemberi kredit/pemiutang
  3. Pihak pengurusan

[1 ½]

c)

Jelaskan tiga faedah yang boleh diperolehi oleh seseorang usahawan jika beliau menyertai perniagaan francais.

Jawapan:

  1. Risiko rendah dibandingkan memulakan perniagaan yg belum terbukti berdaya maju
  2. Berpeluang memperdagangkan sesuatu produk/perkhidma-tan yg sudah terkenal jenama di kalangan pelanggan
  3. Terdapat panduan perniagaan yg lengkap bg seseorang usahawan memulakan perniagaan – usahawan boleh ceburi sesuatu bidang perniagaan walaupun tiada pengalaman memperniagakan produk/p’khidmatan
  4. Francaisi mendapat khidmat sokongan daripada francaisor. Francaisor mengajar francaisi cara2 mengurus dan memajukan perniagaan seperti cara menyediakan produk/p’khidmatan, cara melayan pelanggan, cara membungkus barangan dll.

[3]

d)

Nyatakan lima kelayakan yang perlu ada bagi seseorang yang ingin menyertai koperasi peringkat rendah.

Jawapan:

  1. Berumur 12 thn ke atas bg koperasi sekolah, 18 thn ke atas koperasi biasa
  2. Warganegara
  3. Bermastautin
  4. Siuman
  5. Tidak bangkrap/muflis
  6. Tidak disabit kesalahan jenayah./Kesalahan undang2

[2 ½]

e)

Terangkan tiga matlamat kerajaan memperkenalkan dasar penswastaan.

  1. Mengurangkan/meringankan beban kewangan kerajaan
  2. Meningkatkan kecekapan, daya dan mutu pengeluaran
  3. Mengagihkan sumber ekonomi secara cekap
  4. Menggalakkan pertumbuhan ekonomi
  5. Membercepatkan pencapaian objektif mewujudkan golongan usahawan dan peniaga bumuputera

[3]

f)

Berikan empat keaedah perlindungan perdagangan bukan tariff.

  1. Kuota
  2. Embargo
  3. Subsidi dan elaun pelaburan
  4. Kawalan pertukaran asing
  5. Piawai
  6. Polisi bekalan kerajaan
  7. Kempen membeli barangan tempatan

[2]

g)

Jelaskan tiga faktor mengapa organisasi perniagaan patut menyokong pelaksanaan tanggungjawab social.

  1. Membantu meningkatkan imej prganisasi perniagaan dlm jangka masa panjang
  2. Penglibatan dlm aktiviti amal akan meningkatkan keyakinan dan kepercayaan masy. terhadap niat baik perniagaan utk menyumbang kpd masy.
  3. Penghasilan ‘ keluaran hijau’ dlm j/masa panjang akan member kelebihan daya saing kpd perniagaan berbanding perniagaan lain
  4. Pelaksanaan t/jwb social dpr mengelakkan penguatkuasaan undang2 dan peraturan perniagaan yg terlalu ketat oleh pihak kerajaan
  5. Perniagaan yg melaksanakan t/jwb social akan mendpt pujian dpd masy.
  6. Masy awam sepatutnya member peluang kpd sector perniagaan/swasta utk menyelesaikan masalah social yg gagal diselesaikan pihak kerajaan/awam

[3]

h)

Perihalkan tiga peranan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia. (FOMCA).

  1. Menguatkan pembangunan pergerakan pengguna di Malaysia
  2. Menyelesaikan isu2 pengguna dan mempromosikan hak2 pengguna
  3. Menjadi badan penasihat kpd semua persatuan pengguna Malaysia
  4. Bekerjasama dgn kerajaan dlm menganjurkan aktiviti2 kepenggunaan
  5. Menjamin keadilan sosio-ekonomi dan kebersihan alam sekitar
  6. Memberi nasihat dan bimbingan kpd pengguna
  7. Berjuang utk pengguna menuntut hak, gantirugi dan perlindungan

[3]

i)

Jelaskan tiga kebaikan menggunakan e-dagang dalam proses komunikasi.

  1. Dpt meluaskan pasaran bg produk dan perkhidmatan secara global.
  2. Maklumat yg diberikan adalah dlm bentuk audio visual yg menarik lebih ramai pelanggan
  3. Dpt memasarkan barangan dan p’khidmatan lebih mudah dan cepat
  4. Mengelakkan dpd peraturan yg ketat dan kerenah birokrasi yg dikenakan oleh sesebuah Negara krn maklumat disebarkan menggunakan jaringan internet.

[3]

j)

Dengan memberikan contoh yang sesuai, jelaskan maksud “kebisingan” dalam proses komunikasi di sesebuah organisasi perniagaan.

Kebisingan – gangguan yg terbentuk dlm proses komunikasi yg lebih mirip kpd halangan fizikal

Contoh: bunyi bising kenderaan, bunyi guruh, petir, mikrofon bermasalah dll

[2]

No comments: